Exploring Sound Through Experiments in Second Grade

By María Amalia Mejía, Natural Sciences Teacher, Lower Elementary

For our last unit, Second Grade students have been studying waves. They started exploring sound waves, learning that sound travels through vibrations and vibrations generate sound. Using hands-on activities that engage their senses and curiosity, first-graders deepened their understanding of how sounds all around us are generated.

One activity involved creating a simple communication device: the string phone. Using recycled paper cups and string, students experienced how vibrations travel along the string, allowing them to hear each other's voices. They realized that when they stood far from each other and the string was tight, the waves could travel through it and they could hear their friends. On the contrary, when the string was loose, the vibrations could not travel and the string phone did not work. This experiment introduced them to sound waves and the basics of communication.

Another activity had students feeling vibrations through a cardboard tube. By placing the tube against a blown balloon while a friend made noise, students could feel with their hands the vibrations traveling through the tube, deepening their understanding of how sound waves move through different mediums.

For a visual demonstration, students observed a tuning fork dipped into a bowl of water. As the fork vibrates, it creates ripples in the water, illustrating sound waves in action. This experiment helped students visualize the invisible forces of sound.

These hands-on activities cater to different learning styles and foster a deeper understanding of sound among first-graders. Through exploration and experimentation, students lay the groundwork for a constant curiosity about the world around them.

Explorando el Sonido a través de Experimentos en Primer Grado

Por María Amalia Mejía, Profesora de Ciencias Naturales, Primaria Baja

Para nuestra última unidad, los estudiantes de primer grado han estado estudiando ondas. Comenzaron a explorar las ondas de sonido y aprendieron que el sonido viaja a través de vibraciones y que las vibraciones generan sonido. Mediante actividades prácticas que involucran sus sentidos y su curiosidad, los estudiantes de primer grado profundizaron su comprensión de cómo se generan los sonidos a nuestro alrededor.

Una actividad implicó la creación de un dispositivo de comunicación simple: el teléfono de cuerda. Usando vasos de papel reciclado y cuerdas, los estudiantes exploraron cómo las vibraciones viajan a lo largo de la cuerda, lo que les permite escuchar las voces de los demás. Se dieron cuenta de que cuando estaban lejos el uno del otro y la cuerda estaba tensa, las ondas podían atravesarla y podían escuchar a sus amigos. Por el contrario, cuando la cuerda estaba suelta, las vibraciones no podían viajar y el teléfono de cuerda no funcionaba.

En otra actividad, los estudiantes sintieron vibraciones a través de un tubo de cartón. Al colocar el tubo contra un globo inflado mientras un amigo hace ruido, los estudiantes pudieron sentir con sus manos las vibraciones que viajaban a través del tubo, profundizando su comprensión de cómo las ondas de sonido se pueden mover a través de diferentes medios.

Para una demostración visual, los estudiantes observaron el efecto de un diapasón en contacto con el agua. A medida que el diapasón vibra y entra en contacto con el agua, genera ondas en el agua que son claramente visibles. Este experimento ayudó a los estudiantes a visualizar las fuerzas invisibles del sonido.

Estas actividades prácticas se adaptan a diferentes estilos de aprendizaje y fomentan una comprensión más profunda del sonido en los estudiantes de primero. A través de la exploración y la experimentación, los estudiantes sientan las bases para una curiosidad constante sobre el mundo que los rodea.