It is amazing, but using the simple clockwise method, Third Grade students learned to observe the basic proportions of a human face seen from the front, making a leap from what they think they are seeing to being a little more aware of what they are actually seeing. They accomplished this complex task by arranging the parts within the whole a little better, retaining the expressive power of their age-old drawings, but with an order in the image expected from older children.
How does the method work?
First, we make a neutral oval, measuring with four points the dimension that the portrait will have inside the sheet, which will be equivalent to 12 o’clock, 3 o’clock, 6 o’clock and 9 o’clock in the hands of the clock.
Then, we measure the same distance up and down, and left or right (measuring one centimeter more approximately); having these four base points, we finish the rest of the numbers to form a semicircle
We draw an axis between 12 o’clock and 6 o’clock to know what is on the left and right side of the face. Then, three horizontal lines between 9 o’clock and 3 o’clock , 4 o’clock and 8 o’clock , and 7o’clock and 5 o’clock.
With these step-by-step guidelines, we will all have a template to practice the individual characteristics of each face. We start with a self-portrait and then we make versions of the teachers and people we know, as you can see in the attached pictures. You can do it too!
Resumen: Retratos de calidad en segundo grado
Es increíble pero utilizando el sencillo método de las manecillas del reloj, los estudiantes de Segundo Grado aprendieron a observar las proporciones básicas de un rostro humano visto de frente, haciendo un salto de lo que creen que están viendo a ser un poco más conscientes de lo que realmente están viendo. Lograron esta compleja tarea ordenando un poco mejor las partes dentro del todo, conservando el poder expresivo de los dibujos de su edad pero con un orden en la imagen esperada de niños de mayor edad.
¿Cómo funciona el método?
Primero realizamos un óvalo neutro, midiendo con cuatro puntos la dimensión que tendrá el retrato dentro de la hoja , lo cual equivaldrá a las 12 , las 3, las 6 y las 9 en las manecillas del reloj.
Luego medimos la misma distancia arriba y abajo, y a la izquierda o la derecha (midiendo un centímetro más aproximadamente); teniendo estos cuatros puntos base, terminamos el resto de números para ir formando un semicírculo.
Trazamos un eje entre las 12 y las 6 para saber qué está al lado izquierdo y derecho del rostro, luego tres líneas horizontales entre el 9 y el 3, el 4 y el 8, y el 7 y el 5.
Con estas líneas guías que realizamos paso a paso, entre todos tendremos una plantilla para practicar las características individuales de cada rostro. Comenzamos con un autorretrato para luego realizar versiones de los profesores y gente conocida, como se puede observar en las imágenes adjuntas. ¡Tú también lo puedes hacer!
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