top of page

Rhythm in Music Class 2nd Grade as a Resource for the Development of a Variety of Skills

By Patricia Muñetón,Family coordinator 7thA, Music Teacher 2th, 4th & 5th and Vocal Coach 6th, 7th, 8th


The practice of music in the classroom develops psychomotor skills and benefits body expression. With music children develop and discover their possibilities of movement and the sound possibilities of their own body, becoming progressively aware of their body scheme and helping them to forge a more adjusted image of themselves. By dancing they follow the rhythm and find a new way of expressing themselves through their bodies. The combination of music and dance stimulates the senses, balance, muscle development, improves coordination, facilitates sleep and reduces stress.


By adapting their body movement to the rhythms of different melodies, it contributes to the rhythmic control of their body. (Marian Sirera Conca, Pedagogue. Coordinator of Diagnosis and Intervention in Neurodevelopmental Disorders in RED CENIT Valencia).


Within the musical training process of the music class for students of 2nd ABC, is the practice of clapping games that accompany short melodies or rhymes, this in order to promote awareness of rhythm as a fundamental element in the integral musical development of children in class, seen as a step prior to instrumental interpretation; but its ultimate goal is not only that the student has more interpretive skills but that they work in class with awareness of how it contributes to the motor, linguistic and expressive development in all areas of learning to which the lower elementary student is being exposed.


It is very valuable to see that students like Sahani Guiles from 2nd A take what they have learned in class even further, since she created a book with the literary content of the rhymes in class where, besides working on the writing, she accompanied it with representative illustrations of how she imagines the animals participating in the content, that is, besides dancing the rhyme, she accompanied it with clapping, she felt motivated to create a written literary text of her own authorship, which is where the integral contribution that the music class gives to the students is clearly reflected.


Sahani Gailes - Text created


Team learning and creation



 

EL RÍTMO EN CLASE DE MÚSICA DE 2ºABC COMO RECURSO PARA EL DESARROLLO DE VARIEDAD DE HABILIDADES 


La práctica musical en el aula desarrolla la psicomotricidad y beneficia la expresión corporal. Con la música niños y niñas desarrollan y descubren sus posibilidades de movimiento y las posibilidades sonoras de su propio cuerpo, tomando de manera progresiva, conciencia de su esquema corporal y les ayuda a forjarse una imagen más ajustada de sí mismos. Al bailar siguen el ritmo encontrando una nueva forma de expresarse a través de su cuerpo. La combinación de la música con el baile estimula los sentidos, el equilibrio, el desarrollo muscular, mejorar su coordinación, facilitan el sueño y reduce el estrés.


Al adaptar su movimiento corporal a los ritmos de diferentes melodías, se contribuye al control rítmico de su cuerpo. (Marian Sirera Conca, Pedagoga. Coordinadora Diagnósticos e Intervención en los Trastornos del Neurodesarrollo en RED CENIT Valencia )


Dentro del proceso de formación musical de la clase de música para los estudiantes de 2º ABC, está la práctica de juegos de palmas que acompañan melodías cortas o rimas, esto con el fin de promover conciencia del ritmo como elemento fundamental en el desarrollo musical integral de los niños y niñas de clase, visto este como un paso anterior a la interpretación instrumental; pero su fin último no es solo que el estudiante tenga mas habilidades interpretativas sino que se trabajan en clase con consciencia de cómo aporta en el desarrollo motor, lingüístico y de expresión en todas las áreas del aprendizaje a las que el estudiante de primaria baja se está viendo expuesto.


Resulta muy valioso ver que estudiantes como Sahani Guiles de 2ºA llevan aún mas allá lo aprendido en clase ya que creó un libro con el contenido literario de las rimas de clase en donde además de trabajar la escritura lo acompañó de ilustraciones representativas del cómo ella imagina los animales participantes en el contenido, es decir además de que  bailó la rima, la acompañó con palmas, se sintió motivada de crear un texto literario escrito de su propia autoría, es allí donde se refleja claramente el aporte integral que la clase de música le da a los estudiantes .

25 visualizaciones0 comentarios
bottom of page