top of page

Planning a Trip – Math Class Calculus Project – 5th Grade


Ratios is one of the most applicable topics that is part of the curriculum of upper elementary. Along with this unit, fifth-grade students were able to explore the importance of maintaining proportions to plan a trip to different places around the world. How was this done? Students chose different locations around the world with some specifications (they cannot have the same currency, for example). After choosing the destinations, they are given a budget of 20,000,000 COP to plan the vacation. The purpose of this exercise was to calculate the price of each expense (tickets, hotel, food, touristic activities) in Colombian pesos (COP) and the equivalent in the corresponding currency, according to the country or place they chose. The students that chose the Mastery Level (3 locations around the world) also had to explain how the third location fulfilled their basic needs and why it is part of their quality world. 

The results of the projects were outstanding. In this case, three cases will be discussed. The first one is the project of Luna Muñoz. She chose Costa Rica, Mexico, and the USA. The biggest achievement in this project was the fact that she, without being asked, used numbers to do the budgeting. This inspired other students to learn how to use this tool to make their lives easier and satisfied her need for freedom and power. It was quite an accomplishment. 

The second case was the project of Esteban Castro. He was able to fulfill his basic need of survival by using strategy to budget 4 different places (Ecuador, Peru, Argentina, and Paraguay) around South America. He showed outstanding Math skills and was able to discover some mastery conclusions like the fact that the Paraguayan Guaraní is one of the few currencies that is cheaper than the Colombian peso.

The last case was Gabriela Botero´s project. She chose Mexico, USA, and Greece. Her biggest accomplishment was the relation she made between Greece and her quality world. She was able to budget the touristic activities using numbers and showed an impeccable mathematical process. Another accomplishment was the making of a detailed explanation of the history behind each touristic activity in Greece. The basic need she fulfilled during this project were: love and belonging, power, and fun. 


Ramiro Londoño Gonzalez

School Math Director 


Resumen: Las proporciones es uno de los temas más aplicables que forma parte del plan de estudios de la enseñanza primaria alta. A lo largo de esta unidad, los alumnos de 4º Grado pudieron explorar la importancia de mantener las proporciones para planificar un viaje a diferentes lugares del mundo. ¿Cómo se hizo? Los alumnos eligieron diferentes lugares del mundo con algunas especificaciones (no pueden tener la misma moneda, por ejemplo). Después de elegir los destinos, se les da un presupuesto de 20.000.000 COP para planificar las vacaciones. El propósito de este ejercicio era calcular el precio de cada gasto (pasajes, hotel, comida, actividades turísticas) en pesos colombianos (COP) y el equivalente en la moneda correspondiente, según el país o lugar que eligieron. Los estudiantes que eligieron el nivel de maestría (3 lugares del mundo) también tuvieron que explicar cómo los terceros lugares satisfacen sus necesidades básicas y por qué forman parte de su mundo de calidad. Los resultados de los proyectos fueron extraordinarios. En este caso, se analizarán tres casos. El primero es el proyecto de Luna Muñoz. Ella eligió Costa Rica, México y Estados Unidos. El mayor logro de este proyecto fue el hecho de que ella, sin que se lo pidieran, utilizó números para hacer el presupuesto. Esto inspiró a otros estudiantes a aprender a utilizar esta herramienta para facilitar sus vidas y satisfizo su necesidad de libertad y poder. Fue todo un logro. El segundo caso fue el proyecto de Esteban Castro. Fue capaz de satisfacer su necesidad básica de supervivencia utilizando la estrategia para presupuestar 4 lugares diferentes (Ecuador, Perú, Argentina y Paraguay) alrededor de Sudamérica. Demostró tener habilidades matemáticas sobresalientes y pudo descubrir algunas conclusiones de dominio como el hecho de que el guaraní paraguayo es una de las pocas monedas más baratas que el peso colombiano. El último caso fue el proyecto de Gabriela Botero. Ella eligió México, Estados Unidos y Grecia. Su mayor logro fue la relación que hizo entre Grecia y su mundo de calidad. Fue capaz de presupuestar las actividades turísticas usando números y mostró un proceso matemático impecable. Otro logro fue la elaboración de una explicación detallada de la historia de cada actividad turística en Grecia. Las necesidades básicas que satisfizo durante este proyecto fueron: amor y pertenencia, poder y diversión.

1 visualización0 comentarios
bottom of page